Biela stuha  
logo
+421 48 412 55 13ico_phone
bdnr@bdnr.skico_email
SK | EN

Rozhovor s riaditeľkou Bábkového divadla na Rázcestí Ivetou Škripkovou

(festivalové noviny prehliadky netradičných divadiel Kopřiva 2013, zhovárala sa: Barbora Fialová)

 

- Jak často se v Bábkovském divadle dramatizují dvě (nebo ještě více) literárních děl v jedné inscenaci?
Toto bolo naše prvé stretnutie so slovenskou literárnou klasikou, ocitli sa v nej dve známe slovenské autorky v jednej inscenácií Timrava a Šoltésová. Spájala ich téma.
Máme však inscenáciu MOCAD(R)ÁMY, v ktorej je viacero príbehov, celkom deväť mini príbehov žien zo súčasnosti. Opäť sú spojené tematicky, ženskou skúsenosťou s tzv. inštititucionalizovaným násilím. Historickú tému sme však spracovali prvýkrát. I keď musím podčiarknuť, že minulosť tam je veľmi súčasná a stále aktuálna.

- Kdo/Co rozhodl/o o rozdělení rolí hereček v inscenaci Variace lásky (nějaké osobní predispozice/zkušenosti k jednotlivým rolím)?
Velmi zaujímavá a neštandartná otázka, čo ma teší. Keďže pri našom divadle pracuje štúdio TWIGA, ktoré sa venuje témam ženskej rodovej skúsenosti, tak odpoveď súvisí s metódou interpretácie, ktorú sme si zvolili v TWIGE. Pri interpretovaní vychádzame z autentického zázemia herečiek, teda nielen z predispozície, ktorú majú, ale aj z ich postoja a názorov na tému, z rodovo citlivých znalostí stvárňovanej témy a schopnosti túto ženskú skúsenosť tlmočiť väčšine divákov, čitateľne a súčasne plasticky. K tomu patrí aj to, že napríklad jedna z predstaviteliek sa  v osobnom živote študuje hlasovú techniku a spieva v kapele, takže akosi prirodzene zostala na ňu rola "vnútorného hlasu", spievajúcej svedkyne diania na javisku.

- Na inscenaci Variace lásky se podílely především ženy. Jak by podle Vás vypadala inscenace/postavy/scénář..., kdyby scénář a režii dělal muž? - Máte ráda/y genderové neboli 'řešící vztah muž - žena' inscenace?
Muži by túto tému nerobili. Nie je pre nich natoľko dôležitá a vážna, aby jej venovali pozornosť. Napr. stavy dievčaťa čo sa chce    vydať, masky dvorenia, alebo príbeh pocitov matky, ktorá váha, či správne vychováva svoje deti, a svojimi postojmi vytvára iný obraz matky na aký sme zvyknutí, bolesť z odchodu detí... To nie sú problémy v horizonte mužského záujmu. Či mám rada genderové témy?! Venujem sa im roky, preto pri divadle pracuje TWIGA, zatiaľ jediné rodové štúdio na Slovensku. Áno, modely a vzorce správania mužov a žien, najmä otázky prečo existujú tieto socializované stereotypy, prečo nám vstupujú do životov, bez toho aby sme o tom vedeli, ma priťahujú stále. Je to nevyčerpateľná téma.
- Na prešovskom festivale FemFest 2011 byly Variace lásky vyhlášené za najlepší akci festivalu, čím si to podle Vás inscenace (kromě hereckého obsazení samozřejmě:)) zasložila?
Témou a možno aj súčasným divadelným spracovaním klasiky, ktorú každý pozná len z učebníc.