Biela stuha  
logo
+421 48 412 55 13ico_phone
bdnr@bdnr.skico_email
SK | EN
O týždeň hráme v Slovenskom národnom divadle!

Bábkové divadlo na Rázcestí z Banskej Bystrice prinesie komédiu Václava Havla do Slovenského národného divadla

 

Bábkové divadlo na Rázcestí (BDNR) v Banskej Bystrici sa už dve dekády kontinuálne venuje tvorbe bábkodivadelných a experimentálnych inscenácií pre mladých ľudí a dospelých. Na svojom konte má pozoruhodné počiny, ktoré viackrát ocenila odborná i divácka verejnosť, napr. slávna inscenácia J. Hollý: Kubo v réžii Mariána Pecka získala v r. 2004 cenu Hašterica za výnimočný počin v oblasti bábkového divadla a zúčastnila sa trojtýždňového turné vo Francúzsku. Z nedávnej minulosti zaujala napr. incenácia List čiernemu synovi autorky Ireny Brežnej v réžii Ivety Škripkovej. Inscenácia sa v r. 2015-2016 stala súčasťou projektu Stop extrémizmu!, ktorý vyvolal nevšedný ohlas po celom Slovensku. Pri tejto príležitosti sa BDNR predstavilo aj v Modrom salóne Slovenského národného divadla.

 

Po troch rokoch sa BDNR vracia do priestorov našej prvej scény opäť. V piatok 10. mája hosťuje v Štúdiu SND s hrou emblematického dramatika, politika, výraznej osobnosti československých  dejín Václava Havla Motýľ na anténe. Inscenácia vznikla v rámci aktuálnej sezóny, ktorú v divadle na Rázcestí venovali odkazu Spoločného československého storočia. Dramaturgia BDNR objavila pomerne neznámu Havlovu jednoaktovku z r. 1968 (iné zdroje uvádzajú 1963/1964), ktorá doteraz nebola inscenovaná v žiadnom divadle na Slovensku.
Dvaja herci a dve herečky rozohrávajú grotesknú komédiu, ktorá napriek odstupu 50 rokov vypovedá o súčasnom stave našej (česko)slovenskej duše. Havel čerpá z dobre známeho prostredia, tematizuje mladých intelektuálov Máriu a Janka. Napriek obdivuhodnej lingvistickej zdatnosti im unikajú riešenia banálnych problémov denného života, ktoré často menia práve na filozofické traktáty. Humor komédie vyviera z bezprostrednej konfrontácie manželov s Máriinou svokrou, ktorej sofistikované vetné konštrukcie často veľa nehovoria. Situačnou témou komédie je kvapkanie vody z vodovodného kohútika. Do celej veci sa nakoniec primontuje zázračný inštalatér.    

"Činohernou jednoaktovkou Václava Havla divadlo vtipne, dôstojne ale aj rezolútne oslávilo 100. výročie Československej republiky. Divadelníci sa rozhodli predostrieť netypickú "havlovku" plnú sviežeho humoru, nadhľadu a znalosti veci. Herci s vážnou tvárou dešifrujú intelektuálnym jazykom všetko, čo sa dá povedať z mosta doprosta. V profesionálne náročných polohách diváka zabávajú, ale mu aj dýchajú na zátylok. Havel si vedel „spraviť srandu“ z preňho typických spoločenských vrstiev, ale aj zo susedov, najmä však zo seba samého.“

MY Banskobystrické noviny, Dagmar Škařupová, z recenzie po premiérovom uvedení inscenácie.

 

Divadlo prizvalo renomovanú režisérku Soňu Ferancovú, ktorej tvorba je bratislavskému publiku dobre známa zo scén divadiel Aréna (napr. T. Johnson: Absolvent, P. Valentine: Medzi nebom a zemou, P. Quilter: Opona hore), Astorka Korzo ´90 (napr. A. R. Gurney: Sylvia), či samotného SND (napr. M. von Mayenburg: Ksicht, alebo pripravované Šmátranie v širočine). Soňa Ferancová v činohernej réžii uplatňuje neklasické antirealistické postupy, štylizáciu, či znakový jazyk. Zároveň žáner “múdrej komédie“ vyhovuje jej tvorivému temperamentu. Režijný rukopis S. Ferancovej je blízky inscenačnému prístupu banskobystrického divadla. Režisérka s BDNR spolupracovala po prvýkrát. 

 

Motýľ na anténe sa v marci 2019 predstavil aj divákom, diváčkam Divadla Jána Palárika v Trnave. Bratislavskému publiku sa predstaví po prvýkrát. Vstupenky na predstavenie je možné zakúpiť online na stránke www.navstevnik.sk .

 

Preklad: Michaela Homolová

Réžia, výber hudby: Soňa Ferancová

Scéna: Miriam Struhárová

Kostýmy, masky: Simona Vachálková

 

Hrajú:

Janko           Filip Štrba

Mária           Anna Zemaníková

Svokra         Marianna Mackurová

Pán Bašta    Dodo Šamaj

 

 

TS BDNR, 3. 5. 2019

Zriaďovateľom divadla je Banskobystrický samosprávny kraj.

Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Projekt vznikol s finančným prispením BBSK.