Z HISTÓRIE FESTIVALU
1994 - 2008 Bábkarská Bystrica od r. 1994 do r. 2010 prezentovala súčasné formy a prejavy bábkového divadla pre deti a dospelých v krajinách Višehradskej štvorky a pozvaných súborov z celého sveta: z USA, Francúzska, Švajčiarska, Talianska, Izraela a pod. V r. 1998, v časoch tzv. kultúrnej transformácie, keď BDNR patrilo pod Stredoslovenskú intendatúru sa XIII. ročník festivalu nekonal, napriek tomu, že bol pripravený. Oficiálne kvôli zrušeniu dotácie zo strany vtedajšieho MK SR, mesiac pred jeho otvorením. Fakticky išlo o politické rozhodnutie, bola to sankcia za protest divadla voči tranformácii kultúry vtedajšieho ministra I. Hudeca. BDNR sa pridalo ku štrajku divadelníkov. Na programovej časti festivalu sa v r. 1994 – 2008 podieľali odborní/é spolupracovníci/čky z Poľska, Česka a Maďarska ako garanti/ky výberu predstavení uvedených krajín. Slovenská časť nebola výberová. Zúčastniť sa mohli všetky slovenské profesionálne bábkové súbory s jednou produkciou. Neskôr k nim pribudli aj nezávislé skupiny a divadlá. Festival bol interdisciplinárny. Od 90. rokov boli jeho trvalou súčasťou tématické výstavy v spolupráci so Stredoslovenskou galériou, rozhlasové produkcie, odborné semináre a konferencie, ako aj pouličné divadlo. Od r. 2004 bol festival súťažným. Festival udeľoval tri ceny. Vznikli v spolupráci s Divadelným ústavom v Bratislave. Ich cieľom bolo popularizovať a podporiť tvorbu bábkových divadiel.
HAŠTERICA,
Držiteľmi Ceny Hašterica sú:
Držiteľmi Ceny Henryka Jurkowského sú:
Držiteľmi Ceny diváka sú: Od roku 2010 sa na festivale udeľuje aj Cena detského diváka, o ktorej rozhoduje detská porota. Jej prvým držiteľom sa stalo Train Theatre z Jeruzalema (IL) s inscenáciou Cirkus kociek. Osem ročníkov z etapy tzv. stredoeurópskeho festivalu (r. 1994 – 2008) sú jednoznačným dôkazom o nebývalom ruchu, stimuloch a vzájomnej inšpirácii domácich i zahraničných súborov a jednotlivcov/kýň. Koncom 90. rokov vyústila v pravidelné hosťovania tvorivých osobností rôznych národností z krajín V4 (režisérov, scénografov/ky a iných umelcov/kýň) medzi stredoeurópskymi krajinami a pozvaniami na hosťovanie domácich súborov do zahraničia, resp. súborov účinkujúcich na festivale na festivaly v iných krajinách. Určite by bolo zaujímavé spracovať tieto fakty, len náhodne vyberáme príklady tzv. kultúrnej mobility: pozvanie BDNR do Francúzska, do Poľska, do Česka, J. Hollý KUBO, pozvanie Divadla Minor, Kniha džunglí do Francúzska, Poľska, pozvanie Bábkového divadla Kecskeméth, Oféliino tieňové divadlo, do Česka, Poľska, pozvanie BD Košice, Zlaté pierko, do Francúzska, pozvanie divadla Kvelb do Talianska, pozvanie Divadla Train z Izraela, Cirkus kociek do Česka, Poľska a pod. V tejto etape festivalu vyšli dve knihy venované bábkovému divadlu: X. Bábkarská Bystrica, Vladimír Predmerský, Ivica Ozábalová, Národné divadelné centrum Bratislava, 1996, Šamani, mágovia a komedianti, sprievodca bábkovým divadlom, Bábkarská Bystrica vo višegrádskych konfrontáciách, vydal Divadelný ústav, 2002. Festival priniesol veľa noviniek v oblasti divadelnej komunikácie s publikom. Jeho organizátori/ky rešpektovali motto: Vytvoriť si priestor väčších možností (D. Tatarka), V obmedzení ukáže sa majster (J. W. Goethe), Umenie má robiť človeka šťastným (neznámy autor). Nechali sa inšpirovať zahraničnými festivalmi a postupne v organizácií festivalu presadzovali novinky na spestrenie života v meste, pre zaujatie publika, ktoré sú už bežnými udalosťami na festivaloch: slávnostné otvorenie na námestí V Banskej Bystrici (masky, sprievod, Trávničkovo kvarteto, r. 1994), pouličné divadlo a rôzne atrakcie (od r. 1994), inštalácia objektov v meste (od r. 1996), ohňostroj (prvýkrát v r. 2000, pri príležitosti krstu vily Dominika), ohňová show, operný spev na námestí (r. 2002), prvý stan/šapitó ako divadelný hrací priestor (od r. 2002), živá reklama v meste, alegorické vozy (od r. 1994), festivalová kronika v STV (r. 1996), tvorivé dielne pre deti (od r. 2002) a pod. Pri príležitosti 40. výročia vzniku BDNR bol natočený dokument o divadle a o festivale Dom dobrých duchov (r. 2000, STV, réžia L. Bariak). Od r. 2004 je súčasťou festivalu vytvorenie dokumentu o festivale.
Hlavnými finančnými partnermi prehliadky boli: Krajský úrad Banskobystrického kraja, Banskobystrický samosprávny kraj, grantové fondy MK SR, Pro Slovakia, International Visegrad Foundation, Ministerstvo kultúry Českej republiky, rôzne iné medzinárodné zdroje a kultúrne inštitúty na Slovensku.
2010
ZÁVEREČNÁ ŠTATISTIKA Počas svojej medzinárodnej histórie festival Bábkarská Bystrica významnou mierou prispel k oživeniu kultúry mesta, kraja a Slovenska. Ako to v prípade kultúry býva, bol mnohokrát poslom a sprievodcom pre prvé kontakty so Slovenskom. Teší nás, že sa stal priestorom pre vykročenie Slovákov/Sloveniek do sveta. Strategicky prispel k tomu, aby slovenské divadelné bábkové súbory a jednotlivci, nadviazali kontakty so zahraničím, etablovali sa v kultúrnom priestore okolitých krajín a presvedčili o kvalite umeleckej tvorby. (iš)
|